Calvin Klein a boom unisex vôní
Móda bola vždy istým komunikačným prostriedkom medzi jedincom a spoločnosťou. Odrážala jeho postavenie, úlohu, osobnosť, vyjadrovala jeho náladu aj názor. A takisto nevyhnutne, ako dizajnéri v deväťdesiatych rokoch začali vytvárať módne útočisko pre tých, ktorí sa odlišovali od mainstreamu, sa unisexové vône začali vpisovať do povedomia čoraz väčšieho počtu ľudí.
Práve tohto trendu sa rýchlo chytila aj značka Calvin Klein, ktorá je známa tým, že sa vyhýba stereotypom a akýmkoľvek obmedzeniam. Značka CK by sa mohla ľahko považovať za kráľovnú vôní už množstvom, ktoré produkuje. Má totiž ucelený rad azda pre každú osobnosť a príležitosť.
Ako sa však z CK stal skutočný pojem? Jednoducho – empatiou k potrebám milovníkov módy a schopnosťou na tieto potreby rýchlo reagovať. A tak začala trendy nielen reflektovať, ale čoskoro aj vytvárať. Chopila sa šance pri vzostupe androgýnnej módy, posune genderových rolí v domácnosti a názore, že vôňa by nemala byť definovaná pohlavím.
Pravdou je, že neexistuje žiadny (chemický) vzorec, ktorý by vône delil na mužské alebo ženské; v skutočnosti je celý problém skôr záležitosťou kultúrno-spoločenskou než biologicky danou. Po celé roky sme boli presviedčaní, že sladké, kvetinové vône sú určené výhradne ženám a drsné, drevité a kožené tóny zasa mužom. A preto je jedným z hlavných dôvodov obľúbenosti parfémov CK ich schopnosť vytvárať rôzne vône v reakcii s rôznymi osobnosťami. Koža a chémia tela hrajú hlavnú úlohu v tom, ako sa vôňa prezentuje, preto jeden parfém nemôže voňať na každom človeku rovnako. Značka CK z tohto faktu vyšla a produktové portfólio vôní rozšírila na toľko variácií, aby si každý človek našiel to, čo pristane jeho charakteru.
Calvin Klein vyznáva slobodu, moderný prístup, čisté línie a jednoduchý štýl. To platí aj pre ich parfémy, ktoré sa stali ikonickým nielen pre svoje nezameniteľné vonné kompozície, ale aj pre dokonalý dizajn flakónov, vyžarujúci eleganciu, sofistikovanosť a štýl.
Zrodenie CK One
CK One síce nebola úplne prvá unisexová vôňa na trhu, ale bola to práve TÁ vôňa, ktorá urobila v deväťdesiatych rokoch parfém „pre oboch“ horúcim trendom. Bola symbolom mladistvosti a slobodomyseľnosti. Jej jedinečnosť spočíva v univerzálnosti a variabilite vonných esencií. Otvára sa sviežo a citrusovo, srdce tvorí aróma jazmínu, kosatca, fialky a muškátového orieška a základom sú zemitejšie tóny pižma, cédra, machu a jantáru. Vôňa v jednoduchom, minimalistickom flakóniku nie je vtieravá ani presladená či „zženštená“. Aplikácia je tiež variabilná – s atomizérom či bez.
CK Be a CK All
V roku 1996 nadviazal Calvin Klein po dvojročnej odmlke s orientálno-drevitou unisex vôňou CK Be, ktorá stojí v harmonickom protiklade s CK One. Je zmyselnejšia a výborne sa hodí k všetkým individualistom a dobrodruhom. Štýlový čierny flakón ukrýva tóny levandule, bergamotu a mäty so srdcom z magnólie, broskyne a frézie. Základ je dotvorený živočíšnou kombináciou živice, cédra, pižma, vanilky, santalového dreva a jantáru. CK Be je nevtieravým pohladením pre okolie a je tak ideálny do večernej spoločnosti.
CK All bola ako tretia v rade uvedená na trh začiatkom roka 2017. Je to vôňa šťavnatejšia a smelšia. Po dvoch dekádach nás Calvin Klein opäť potešil vôňou, ktorá sa otvára sviežim citrusom, teraz však s prímesou bergamotu. Hlava prechádza do kvetinového srdca z frézie, rebarbory a ľalie a základné tóny udáva vetiver, pižmo a jantár. O vôni sa hovorí ako o príjemnej, s univerzálnym využitím. CK trilógiu tak završuje výstižným reklamným sloganom: „Be One. Be All. Just Be.“ – Buď jedným. Buď všetkým. Skrátka buď.
CK2 ako vôňa generácie Y
Nová generácia Y, označovaná ako „Millenials“ sa môže pýšiť vôňou vytvorenou špeciálne pre nich, a tou je CK2. Millenials odštartovali druhú unisexovú vlnu podporovanú celebritami ako Cara Delevigne, Zayn Malik či Gigi Hadid. Genderová nevyhranenosť je dnes v kurze, móda akoby stratila všetky pravidlá. Nekonformita, originalita a sloboda sú heslom dnešnej generácie a Calvin Klein opäť pohotovo reaguje.
CK2 bola predstavená v roku 2016 a oslavuje nekonečné možnosti moderného spojenia medzi dvoma ľuďmi a nekonečne veľa uhlov pohľadu. Je to mestská, drevito-svieža vôňa, ktorá v sebe spája kontrastnú sviežosť a iskrivé akordy a ktorá nasleduje rýchle tempo 21. storočia. Vôňu otvárajú citrusové a zelené tóny s wasabi. Potom sa rozvonia ruža s kosatcom a kompozíciu uzatvára vetiver, kadidlo a santalové drevo.
Flakón – fľaša, ako sklenený valec z hrubého skla na čírom podklade, nabáda, aby vôňa bola videná buď obrátene, alebo z profilu. Takže aj obal je tu minimalistickou hračkou určenou na reinterpretáciu.