Prejsť na hlavný obsah

Často kladené otázky

1. Čo je to parfém, toaletná a kolínská voda?

Parfém obsahuje 15 až 30 % vonnej kompozície. Parfémovaná voda alebo Eau de parfum 8 až 15 % kompozície. Toaletná voda alebo Eau de toilette 4 až 8 % kompozície v koncentrovanom liehu. Kolínská voda (Eau de cologne) obsahuje 3 až 5 % kompozície v zriedenom, často 70% - tnom liehu (obsahuje 70 % ethanolu).

2. Ako si vybrať správny parfém ?

Predovšetkým podľa vlastného vkusu. Odborníci sa zhodujú v tom, že vôňu by sme mali vždy skúšať na vlastnej pokožke. V žiadnom prípade nestačí len privoňať k testovaciemu papieriku alebo flakónu! Najlepšie je vraj parfém aplikovať na zápästie z dostatočnej vzdialenosti a po chvíli, keď vôňa trochu vyprchá, privoňať si len raz – dlho a zhlboka. Mali by sme počkať aspoň dvadsať minút, v ideálnom prípade až hodinu, aby sa uvoľnili všetky jej tóny.

3. Je pravda, že rovnaký parfém má na každom z nás inú vôňu?

Áno, je to pravda. Každý človek má svoju vlastnú špecifickú vôňu. Závisí to na vlastnostiach jeho pokožky, spôsobe výživy a životných zvyklostiach. Parfém, ktorý u jedného používateľa vonia veľmi príjemne, môže na pokožke iného používateľa pôsobiť úplne odlišne.

4. Môže parfém ovplyvniť náladu?

Áno, veľmi. Vôňa pôsobí bezprostredne na psychickú rovnováhu. Príjemná vôňa dokáže veľmi rýchlo zlepšiť náladu, ale naopak, prenikavá, veľmi intenzívna vôňa znepokojuje a môže vyvolať i určité komplikácie.

5. Existujú pravidlá, ako sa má parfém používať?

Áno. Parfém nikdy nesmie "tyranizovať" okolie. Platí tu zásada, že menej je vždy viac. Behom dňa je žiadúce používať ľahšie parfémované vody. Je takisto vhodné voliť vône s ohľadom na ročné obdobie. Pre teplé letné dni sú ako stvorené svieže kvetinové, prípadne citrusové vône a ich mnohé modifikácie. V chladných ročných obdobiach sa uplatnia skôr ťažšie balzamické i orientálne typy vôní. To samozrejme nemá byť železným pravidlom. Výber vonnej garderóby každej ženy sa riadi jej osobným vkusom a spôsobom života.

6. Prečo sa nemá používať viac rôznych vôní súčasne?

Každý parfém je jedným harmonickým celkom. Použije sa súčasne iný a odlišný intenzívne voniaci prípravok, dochádza často k disharmónii, ktorá vo svojom komplexe môže vyvolať nepríjemný dojem.

7. Ako a kde sa má parfém "nosiť"?

Je to predovšetkým otázka koncentrácie. Použije sa oná zaužívaná kvapka nanesená za ušným lalôčikom, je tým spravidla chápaný parfém. Všeobecne sa parfém nanáša na miesta, kde je pod pokožkou najviac krvných vlásočníc, t.j. do lakťovej jamky, ale i do podkolenia - do miest, kde je pokožka najteplejšia a kde sa vôňa parfému plno rozvinie. Parfém sa tiež nanáša na vlasy, tesne nad pokožku hlavy. Mimoriadne dobre vyniká parfém na odevoch z prírodných materiálov a na kožušinách, neodporúča sa však nanášať ich napr. na biele a svetlé odevné časti, obzvlášť nie na prírodný hodváb.

8. Ako dlho je parfém použiteľný a ako sa pozná, že je v poriadku?

Ak nie je flakón s používaným parfémom vystavený účinku denného svetla a teplotám vyšším ako asi 20°C, vydrží 2 roky i viac. Parfém, ktorého farba sa mení, väčšinou na tmavší odtieň a okolo jeho uzáveru sa usadzuje živicový prstenec, je spravidla starý. Aj kyslá a živicová vôňa signalizuje, že parfém má svoju dobu použiteľnosti už za sebou.

9. Menej je niekedy viac!

Parfém používame na to, aby sme zdôraznili svoju osobnosť, a neodstrašili všetkých naokolo. Ideálne je mať ich niekoľko a voliť si z nich podľa ročného obdobia, príležitosti, veku a dennej hodiny. V lete sú vítané svieže citrusové vône, v zime si môžeme dovoliť aj niečo zmyselnejšie. Podobne je to aj s výberom parfému na bežné denné použitie a večerné príležitosti.

Zloženie

Parfum (extrakt) - obsahuje 15 až 30 % vonnej parfémovej kompozície v koncentrovanom liehu (alkoholu).
Parfémovaná voda (Eau de Parfum, EdP) - obsahuje 8 až 15 % vonnej parfémovej kompozície v cca 85-90% liehu.
Toaletná voda (Eau de Toilette, EdT) - obsahuje 4 až 8 % vonnej parfémovej kompozície v cca 80% liehu.
Kolínská voda (Eau de Cologne, EdC) - obsahuje 3 až 5 % vonnej parfémovej kompozície v cca 70% liehu

Parfém (vôňa) je zmes prvkov, látok s rôznou prchavosťou.
Základné prvky vône (vonné akordy) a ďalšie látky tvoria vonnú kompozíciu.

Komponenty každej kompozície je možné rozdeliť na tri fázy:

HLAVA 1. fáza - rýchle prchavé látky cítime najprv a táto vôňa rýchlo odoznie.
SRDCE 2. fáza - stredne prchavé látky tvoria buket, charakter vône - rozvinie sa za niekoľko minút.
ZÁKLAD 3. fáza - pomaly prchavé látky pôsobia nejdlhšie, niekoľko hodín.

Podľa najnovšieho spôsobu triedenia rozlišujeme nasledovné skupiny vôní:

1. kvetinová
(prevažne dámska)

  • kvetinovo zelená (napr. Chanel No.19)
  • kvetinovo ovocná
  • kvetinovo svieža
  • kvetinovo kvetinová - fantázia (napr. N.Ricci L´Air du Temps, Anais)
  • kvetinovo aldehydická (napr. Chanel No.5)
  • kvetinovo sladká

2. orientálna
(dámska i pánska)

  • orientálna sladká - ambrová
  • orientálna korenistá (korenená) (napr. YSL - Opium)

3. cyprišová
(dámska i pánska)

  • cyprišovo ovocná (napr. Joop Femme)
  • cyprišovo kvetinovo animálna
  • cyprišovo kvetinová (napr. Paloma Picasso)
  • cyprišovo svieža (napr. Halston)
  • cyprišovo zelená
  • cyprišovo drevitá
  • cyprišovo juchtová (koža)
  • cyprišovo tabaková
  • cyprišovo ihličnatá (napr. Guy Laroche - Drakkar Noir)

4. fougerová (čítaj:fužér)
(prevažne pánska)

  • fougerovo svieža (napr. Davidoff Cool Water - pánska)
  • fougerovo kvetinová (napr. Paco Rabanne Pour Homme)
  • fougerovo drevitá (napr. YSL Kouros)
  • fougerovo sladká - ambrová (napr. Brut)

5. citrusová
(prevažne pánska)

  • citrusovo kvetinová
  • citrusovo fantazijná (napr. Armani pour Homme)
  • citrusovo zelená (napr. Guy Laroche - Drakkar)

6. levanduľová
(prevažne pánska)

  • levanduľovo svieža (napr. Yardley, Avon, Shiseido)
  • levanduľovo korenená (napr. Halston 101)

7. mošusové (Mošusovo voniace látky môžu byť univerzálne použité vo všetkých kategóriách).


Obrázky su iba ilustračné

Obrázky uvedené u produktov sú iba ilustračné. Z dôvodu svetelných podmienok pri fotení môžu byť odtiene krabičiek, flakónov a parfémov mierne odlišné od zobrazených.

Občas výrobcovia zmenia u produktov tvar flakóna, farebnosť krabičky a pod. Pritom obsah produktov zostane rovnaký, rovnako ako názov. V takom prípade môže dojsť po určitej dobe k súbežnému predaju obidvoch verzií balenia. Nový obal potom nemusí vôbec zodpovedať vyobrazenému obrázku.

Chcete sa na niečo opýtať? Napíšte nám.








Odoslaním spoločnosť Notino s.r.o. spracuje vaše údaje s cieľom vybavenia vašej žiadosti na základe oprávneného záujmu. Proti tomuto spracovaniu môžete v súlade so Zásadami spracovania osobných údajov podať námietku.